Sidor

Texttyper

Film -> Tycker, tänker, tror 
Film -> Ord, uttryck och argument  Film -> Olika texttyper

Genrer i SAS delkurs 1

Genre: BERÄTTANDE TEXT (ex. fiktiv text)
Det var en gång en skola som hette Hermods. På skolan fanns det många elever som arbetade hårt hela dagarna. Lärarna på skolan blev mycket glada, eftersom eleverna var så duktiga. De tänkte att de skulle överraska eleverna en dag, för att visa sin uppskattning. En morgon då eleverna kom till skolan, såg allting annorlunda ut. Alla lärare var samlade och musik spelades högt. Det fanns också tårta och chips. På väggarna hängde ballonger och målade bilder…

Syfte:
Att underhålla och/eller att förmedla kunskap.
Struktur:
Översikt som bl.a. berättar vem, var och när, en serie händelser, problem och lösning/avslutning.
Sammanlänkande ord:
Tidsord (en dag, det var en gång, senare, efteråt, till slut)
Andra språkliga drag: Dåtid, berättar vad som hände, handlingsverb, beskrivande ord, kan innehålla dialog och sägeverb (-Hej! sa Anders.)

Genre: BESKRIVANDE TEXT
Hermods är en skola som har funnits sedan 1898. Hermods har cirka 900 medarbetare och fler än 60 000 studenter, elever och deltagare per år. Hermods erbjuder fler än 200 kurser för vuxna och finns på fler än 40 orter i Sverige. En av dessa skolor ligger i Kista och byggdes år 2005. Hermods i Kista är ritad av arkitekten Anders Andersson. Skolan ligger i Kista centrum och är i rött tegel med många fönster. Skolan ägs av AcadeMedia AB och GRUV har sin SAS-verksamhet här. På skolan finns ca. 80 elever och 3 lärare. I varje klass går ca. 20-30 elever.

Typ av text: Beskrivande text (tex. om en byggnad, ett land, en djurart)
Syfte:
Att förmedla information.
Struktur:
Allmän information (t.ex. plats/hemvist) och mer specifik information (t.ex. utseende, användning, föda etc.).
Sammanlänkande ord:
förekommer vanligtvis inte.
Andra språkliga drag Verben ”att vara” och ”att ha” förekommer ofta, specifikt ordförråd beroende på ämne.


Genre: ÅTERBERÄTTANDE TEXT

   Jag började på Hermods i Kista när jag var 34 år gammal. Först läste jag SFI, vilket jag tyckte var roligt. Jag gick en introduktionsklass med 24 klasskamrater. Efter det började jag C-kursen. Då fick jag en ny lärare, men hade nästa samma klasskamrater som när jag började. Jag läste SFI i 10 månader och bytte lärare två gånger. Efter 10 månader började jag SAS grund, delkurs 1. Kursen var på 7 veckor och jag trivdes bra. Hermods var en bra skola och jag fick göra mycket roligt tillsammans med andra.

Typ av text:
Återberättande text (t.ex. vad man gjorde i helgen). (Är en form av berättande text)
Syfte:
Att berätta om något som hänt.
Struktur:
En återberättande text börjar med en rubrik. Rubriken ska anknyta till texten och gärna väcka intresse. Texten inleds med en eller flera meningar som orienterar läsaren om vem eller vilka berättelsen handlar om, var berättelsen utspelar sig, när berättelsen utspelar sig och vad som inledningsvis händer. Sedan återberättar man om en serie händelser som skrivs i kronologisk ordning. I berättelsen finns personliga kommentarer om hur händelser och personer upplevs. Texten avslutas med en kommentar eller slutsats.
Sammanlänkande ord: Tidsord (först, sedan, därefter, efteråt, vid dagens slut)
Andra språkliga drag: Dåtid. Berättar vad som hänt. Beskrivande ord

Genre: MOTIVERANDE TEXT
Jag tycker att du ska välja Hermods i Kista eftersom det är en bra skola för alla som vill lära sig svenska. För det första är det en stor skola, med bra stämning och väldigt ambitiösa och trevliga elever. Skolan ligger i Kista centrum, vilket är bra eftersom man kan besöka olika butiker efter lektionerna. Dessutom är tunnelbanan väldigt nära. Bussarna ligger lite längre bort, men det går bra i alla fall, eftersom tågen kommer så ofta. Jag tycker att undervisningen på Hermods är bra eftersom lektionerna är lagom långa, och man får rast. Detta gör att man inte blir för trött. Skolan har också stödundervisning, vilket är otroligt bra om man känner att man behöver lite extra hjälp.

Typ av text:
Motiverande text, där man försöker övertala läsaren. I en motiverande text kan man också diskutera, vilket betyder att man visar två sidor, både positiv och negativ.
Syfte:
Kan vara att övertala andra, välja sida eller visa något ur två perspektiv.
Struktur: personliga åsikter, argument och bevis, eventuella motargument och motbevis, slutsats.
Sammanlänkande ord:
För det första, för det andra, dessutom, därför, trots det, å andra sidan
Andra språkliga drag: Språk för att övertyga kan förekomma (t.ex. detta är uppenbarligen fel, det är utan tvekan dumt att…)


Delkurs 2

Insändare

1. Skriv en slagkraftig rubrik som tydligt säger vad insändaren handlar om.

2. Vad vill jag säga med min insändare? Tänk på att inledningen ska fånga läsarnas intresse och presentera min åsikt/mitt budskap. Inledningen ska få läsaren att vilja läsa vidare om vad jag har att säga.

3. Mina bästa argument och eventuell bakgrund till varför man skriver sin insändare. Tänk på att ha en röd tråd genom hela insändaren.

(4. "Motståndarens" argument.)

(5. Mitt motargument.)

6. Sammanfattande av insändaren och min avslutande uppmaning.
Avslutningen ska knyta an till inledningen.

7. Skriv under din insändare med namn eller en signatur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar